Αρθρο 37 του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας

ΝΙΜΤΣ
Ημερομηνία Ανακοίνωσης

Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού

ΝΙΜΤΣ

Η Ένωση Αποστράτων Αξκων Στρατού (ΕΑΑΣ) έβγαλε την 30 Οκτ. ανακοίνωση σχετικά με την αιφνιδιαστική ενέργεια του ΥΠΕΘΑ για διεύρυνση της σύνθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΙΜΤΣ, δίνοντας τη δυνατότητα στον εκάστοτε Υπουργό Εθνικής Άμυνας να διορίζει τους «δικούς» του στο ΔΣ του Νοσηλευτικού Ιδρύματος.

 Το άρθρο 37 του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «Αναμόρφωση του θεσμού του προσωπικού Ιατρού-σύσταση Πανεπιστημιακών κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις», αφορά το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου ΝΙΜΤΣ, στο οποίο το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ασκεί εποπτεία, δια μέσου του ΓΕΣ. Στο αναφερόμενο άρθρο προβλέπονται αλλαγές στη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΙΜΤΣ, όσο και στην Διοικητική του δομή, δηλαδή στη θέση του Γενικού Δντη του Νοσοκομείου, δεν θα είναι πλέον, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, στρατιωτικός εν ενεργεία ή αποστρατεία, αλλά θεσπίζεται η δυνατότητα να είναι και πολίτης.

Το Σχέδιο Νόμου κατατέθηκε την Παρασκευή 25 Οκτ 2024 στη Βουλή, χωρίς να έχει περάσει από διαβούλευση. Πέρασε από την Διαρκή Επιτροπή και θα συζητηθεί στην Ολομέλεια σήμερα Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024.

 

Τι προβλέπει το Άρθρο 37 του νομοσχεδίου:

 

Σύνθεση διοικητικού συμβουλίου Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.) Καθορισμός διοίκησης Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.

1.          Η παρ. Ι του άρθρου 4 του α.ν. 1137/1946 (Α’113), περί του διοικητικού συμβουλίου του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.), αντικαθίσταται ως εξής:

 

      «Ι. Το διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από:

 

α) τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, ως Πρόεδρο,

β) έναν Ανώτατο Αξιωματικό του Στρατού Ξηράς του Γενικού Επιτελείου Στρατού,

γ) ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού,

δ) ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας,

ε) έναν εν αποστρατεία αξιωματικό της Ελληνικής Αστυνομίας, υπό την προϋπόθεση ότι είναι δικαιούχος υγειονομικής περίθαλψης στο Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.,

στ) έναν εν ενεργεία ανώτατο ή ανώτερο αξιωματικό του υγειονομικού σώματος του Στρατού Ξηράς,

ζ) έναν εν ενεργεία ανώτερο αξιωματικό του Κοινού Νομικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων,

η) έναν εν ενεργεία ανώτατο ή ανώτερο αξιωματικό της Ελληνικής Αστυνομίας υπό την προϋπόθεση ότι είναι δικαιούχος υγειονομικής περίθαλψης στο Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.,

θ) τον Διοικητή του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.,

ι) έναν εκπρόσωπο του ιατρικού προσωπικού του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.,

ια) έναν εκπρόσωπο του λοιπού, πλην ιατρικού, προσωπικού του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.,

ιβ) δύο (2) πρόσωπα που διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία στη διοίκηση ή την οικονομική διαχείριση οργανισμών ή επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των Ενόπλων Δυνάμεων, ως μέλη με δικαίωμα ψήφου. Τα μέλη των παρ. β) και στ) ορίζονται από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Στρατού ενώ της παρ. ιβ) ορίζονται από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας.

 

Στην παρ.Ι του άρθρου 5 του α.ν. 1137/1946, περί διοίκησης του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:

α) το πρώτο εδάφιο αντικαθίσταται,

β) το δεύτερο εδάφιο καταργείται,

γ) το υφιστάμενο τρίτο εδάφιο μεταφέρεται στη δημοτική,

δ) προστίθεται νέο, τελευταίο, εδάφιο και η παρ. Ι διαμορφώνεται ως εξής:

1.          Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας , που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του διοικητικού συμβουλίου, διορίζεται Διοικητής του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.), για θητεία έως τριών (3) ετών, ανώτατος αξιωματικός εν ενεργεία ή εν αποστρατεία , ο οποίος δύναται να ανακληθεί στην ενέργεια , οποιουδήποτε Όπλου ή Σώματος του Στρατού Ξηράς, ή πρόσωπο το οποίο διαθέτει αποδεδειγμένη εμπειρία , τουλάχιστον τριών (3) ετών στη διοίκηση ή την οικονομική διαχείριση δημόσιων νοσοκομείων.

2.          Ο Διοικητής επικουρείται σε επιστημονικά και διοικητικά ζητήματα από τον Υποδιοικητή και σε οικονομικά ζητήματα από τον Επόπτη Οικονομικών Υπηρεσιών και δύναται να μεταβιβάζει σε αυτούς την εξουσία προς υπογραφή πράξεων της αρμοδιότητάς του, με απόφασή του.

3.          Σε περίπτωση που ο Διοικητής του Ν.Ι.Μ.Τ.Σ. δεν είναι εν ενεργεία ή εν αποστρατεία αξιωματικός, οι τακτικές μικτές μηνιαίες αποδοχές και αποζημιώσεις του καθορίζονται σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρου 22 του ν.4354/2015 (Α’ 176).»

4.          Όπου στην κείμενη νομοθεσία σχετικά με το Ν.Ι.Μ.Τ.Σ., αναφέρονται οι όροι «Γενικός Διευθυντής» ή «Διευθυντής», αντικαθίστανται από τον όρο «Διοικητής», ενώ οι όροι «Υποδιευθυντής» ή «Αναπληρωτής Διευθυντής» από τον όρο «Υποδιοικητής».

 

Παρατηρήσεις:

 

-              Σύμφωνα με τον νόμο 2292/1995 άρθρο 25 (Οργάνωση και Λειτουργία Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, διοίκηση και Έλεγχος των Ε.Δ. και άλλες διατάξεις), ο κ.Υπουργός Εθνικής Άμυνας ασκεί εποπτεία στο ΝΙΜΤΣ δια του ΓΕΣ και όχι Διοίκηση.

-              Ομοίως και με τον Αναγκαστικό νόμο 1137/1946, Κύρωση και Κωδικοποίηση των διατάξεων που αφορούν το Νοσηλευτικό Ίδρυμα ΜΤΣ) άρθρο 1, παραγρ.2, καθορίζεται ότι το Νοσοκομείο αποτελεί ΝΠΔΔ, το οποίο τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και διοικείται από το Διοικητικό Συμβούλιο.

-              Είναι δυνατόν το Υπουργείο Υγείας , χωρίς να έχει σχέση εποπτείας με το ΝΙΜΤΣ, να νομοθετεί για το ΝΙΜΤΣ χωρίς να υπάρχει απόφαση του ΔΣ του Νοσοκομείου ως ΝΠΔΔ, υποκαθιστώντας τις αρμοδιότητες του ΥΠΕΘΑ;

-              Να καταργεί στη συνέχεια την ΚΥΑ Υπουργείων, Προεδρίας της Δημοκρατίας και Εθνικής Άμυνας (Φ.959.1/156/665895/12-10-1990, ΦΕΚ Β’ 722), η οποία έχει παρθεί με την υπ’αριθμ. 649/27-07-1990 απόφαση του ΔΣ/ΝΙΜΤΣ, για την καλύτερη λειτουργία του ΔΣ.

-              Είναι δεδομένο ότι οι τροποποιήσεις που περιλαμβάνονται στο άρθρο 37 του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα στα άρθρα 4 (σύνθεση ΔΣ) και 5 (διοίκηση ΝΙΜΤΣ) του αναγκαστικού νόμου 1137/1946, που επηρεάζουν τη λειτουργία του Διοικητικού Συμβουλίου, θα έπρεπε να έχουν τεθεί σε γνώση του, να έχουν εξετασθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Νοσοκομείου και σε περίπτωση έγκρισης από το ΔΣ/ΝΙΜΤΣ να έχουν αποσταλεί  δια μέσω του ΓΕΣ στο ΥΠΕΘΑ, για νομοθετική παρέμβαση.

-              Ομοίως και η κατάργηση από την έναρξη ισχύος του άρθρου 37 της ΚΥΑ των Υπουργείων Προεδρίας και Εθνικής Άμυνας (Φ.959.1/156/665895/12-10-1990) περί της διεύρυνσης του ΔΣ του Νοσοκομείου, θα έπρεπε να έχει τεθεί στο ΔΣ/ΝΙΜΤΣ και να έχει παρθεί σχετική απόφαση!!

Είναι αδιανόητο να αποφασίζουν άλλοι για εμάς, χωρίς εμάς!

Είναι γνωστό ότι μεταξύ των πόρων του Ιδρύματος είναι και η υποχρεωτική μηνιαία εισφορά των Μετόχων και Μερισματούχων του ΜΤΣ.

Η εισφορά αυτή υπολογίζεται σε ποσοστό επί των συνολικών μηνιαίων αποδοχών του μισθού τους, για τα ε.ε. στελέχη και επί των συντάξεων των αποστράτων και ορφανικών οικογενειών.

Είναι επίσης γνωστό ότι και οι Στρατιωτικοί υπόκεινται στην μηνιαία κράτηση ύψους 6% υπέρ Υγειονομικής περίθαλψης (άρθρο 1 ν. 4334/2015-ΦΕΚ 80 Α’ ).

Η Ένωση Αποστράτων Αξκων Στρατού, μόλις έμαθε για την ύπαρξη του συγκεκριμένου άρθρου στο Σχέδιο Νόμου, ζήτησε να παραστεί στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων κατά την συζήτηση στη Βουλή, αφού με μεθόδευση δεν πέρασε το άρθρο 37 από δημόσια διαβούλευση, πλην όμως δεν κατέστη αυτό δυνατόν!

Η αδιαφάνεια γεννά την υποψία!!!

Η φωνή των αποστράτων αποκλείστηκε  για μια ακόμα φορά!

Ένας σημαντικός κοινωνικός εταίρος, σε ότι αφορά το Νοσηλευτικό Ίδρυμα ΜΤΣ , αγνοήθηκε επιδεικτικά.

Σε ότι αφορά την κατάργηση των όρων «Δντης» και «Γενικός Δντης» και την αντικατάστασή τους από τον όρο «Διοικητής στην ισχύουσα νομοθεσία του Νοσηλευτικού Ιδρύματος, εάν είναι πολίτης ΔΕΝ είναι δυνατόν να διαθέτει αποδεδειγμένη εμπειρία, τουλάχιστον τριών (3) ετών στη διοίκηση ή στην οικονομική διαχείριση Δημόσιων Νοσοκομείων.

Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι τα καθήκοντα που εκτελεί ο Γενικός Δντης περιγράφονται αναλυτικά στο άρθρο 7 του Βασιλικού Διατάγματος 1947 (Γενικός Κανονισμός Λειτουργία ΝΙΜΤΣ) και τα περισσότερα είναι Ιατρικής φύσεως. Αυτή ήταν και εξακολουθεί να είναι η δέσμευση, για την οποία όλοι οι διατελέσαντες Γενικοί Δντες ήταν και είναι μέχρι σήμερα Ανώτατοι Αξκοι ε.α. απόφοιτοι Ιατρικής!

Τα γεγονότα έχουν σκηνοθετηθεί, από τους αρμόδιους και υπεύθυνους και οδηγούνται βήμα-βήμα, έτσι ώστε σε λίγες ημέρες το ΝΙΜΤΣ να έχει  ΠΟΛΙΤΗ  Διοικητή, για πρώτη φορά στα 78 χρόνια λειτουργίας του!!!

Ποιοι είναι άραγε οι λόγοι που επιβάλλουν, εν αγνοία του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, το μεθοδευμένο πέρασμα της Διοίκησής του, από του Στρατιωτικούς Ιατρούς σε Πολιτικό Πρόσωπο;

Επίσης είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η αποζημίωση που προβλέπεται από το άρθρο 37, όταν ο «Διοικητής» του ΝΙΜΤΣ είναι ε.ε. ή ε.α αξκος, αλλά πολίτης, είναι σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρου 22 του ν.4354/2015 (αντιμισθία περιφερειαρχών, προέδρων περιφερειακών Συμβουλίων Ο.Τ.Α. κλπ) και φυσικά είναι αρκετά μεγαλύτερη από την αποζημίωση που θα δίνονταν εάν ο Γεν. Δντης και Διοικητής ήταν Αξκος ε.ε. ή ε.α. και φυσικά θα επιβαρύνει τον ήδη προβληματικό Προϋπολογισμό του Νοσηλευτικού Ιδρύματος.

Είναι προφανές ότι οι αλλαγές έχουν ως μεσοπρόθεσμο στόχο , την απομάκρυνση του Νοσοκομείου από το ΜΤΣ, με την υποβάθμιση της Στρατιωτικής παρουσίας στο ΝΙΜΤΣ και την πλήρη ένταξή του στο ΕΣΥ!

    Υπτγος ε.α  Ιωάννης Δεβούρος

             Πρόεδρος Ε.Α.Α.Σ

          Μέλος ΔΣ/ΜΤΣ-ΝΙΜΤΣ